۱۳۸۸/۰۸/۱۸

صادرات محصولات رادان، هزار راه نرفته

مشتریان با سابقه محصولات رادان به خوبی میدانند که از روز اول آغاز به کارمان همواره به دنبال راهی برای دستیابی به بازرهایی خارج از مرزهای پر گهر کشورمان بوده ایم و با صبر، به تغییر شرایط امیدوار بودیم و هستیم و خواهیم بود.
بعد از آنکه اخیرا محدودیتهای صادرات کاغذ برداشته شد امیدوارتر از قبل به مطالعه بازارهای هدف پرداختیم.
بررسی هایی که به بهانه نمایشگاه Paper Arabia 2009 دبی از نزدیک در دیدار با رقبای منطقه صورت گرفت فرصت خوبی بود تا شرایط حضورمان را پر رنگ تر بررسی کنیم.
آنچه تا به حال دستگیرمان شده است نشان دهنده این است که هنوز باید برای محیا شدن شرایط حضور در بازارهای بین المللی صبر کنیم.
از آنجائیکه مدیریت شرکت بر این اعتقاد است که صادرات امری پیوسته و مستمر است و جز از طریق حضور در بازاردائمی در بازار هدف نمیتوان سهمی را از رقبای بین المللی قاپیده و حفظ نمود همواره فرصتها و راههای حضور در بازاری خارج از مرزهای کشورمان را مد نظر قرارداده و در دست مطالعه داشته اند.
امروز که محدودیتها و ممنوعیتهای صادرات کاغذ از سر راه شرکتهای ایرانی برداشته شده است اقتصادی نبودن شرایط کسب و کار و حضور در بازارهای بین المللی مانع اصلی این شرکت در راه دست یافتن به این مهم میباشد.
پرداخت 25% عوارض گمرکی در همان ابتدای امر اختلاف بهای تمام شده قابل توجهی را در سر راهمان قرار میدهد که حتی اگر به واردات موقت نیز بسنده نماییم نرخ تورم 20 درصدی و افزایش دستوری سالیانه نرخ حقوق و دستمزدها که از سوی دولت و در ابتدای هر سال اعلام میگردد شرکتهای ایرانی را در شرایط نا برابر رقابتی نسبت به سایر رقبایی که حتی در قبال صادرات محصولاتشان از تسهیلات و حمایتهای دولتشان برخوردار میبشند قرار میدهد که عدم اطمینان از حضور مستمر در بازار هدف را به دنبال خواهد داشت.
با توجه به اینکه رخنه در بازار بین المللی با هزینه های بسیار زیاد بازاریابی قابل اجرا خواهد بود و از این رو اطمینان از استمرار حضور و ثبات شرایط اهمیت بسیار زیادی میابد که فقدان آن ریسک بسیر بالایی را به شرکت تحمیل مینماید چنانچه سرمایه گذاری در کشور مقصد در مطالعات اقتصادی و ارزیابی طرحهای اقتصادی گاها توجیه بیشتری برای حضور در بازار کشورهای منطقه دارد تا صادرات مستقیم از ایران عزیزمان.
نمایشگاه PECO 2009 مشهد که به نظر میرسید فرصت خوبی برای بررسی تقاضای کشورهای عضو اکو باشد ازقاعده فوق مستثنی نیست و این شرکت ناچار است با احتیاط بیشتری زمینه های سرمایه گذاری جهت صادرات مستقیم را بررسی نماید.

امیدواریم هر چه زودتر با برابر شدن شرایط اقتصادی تولید کشورمان در مقایسه با رقبای منطقه، بتوانیم به آرزوی دیرینه خود که همان صادرات مستقیم جهت حضور پر افتخار نشان تجاری "رادان" در بازارهای بین المللی از جمله کشورهای همسایه و منطقه میباشد تحقق بخشیم و معتقدیم که تحقق این آرزو دیر نیست.

۱ نظر:

Jalal Rumi گفت...

خیلی جالب بود؛ بله من هم در شرکت تازه تاسیس خود درگیر مشکلات این چنینی هستم، بعد از پرداخت مالیات بسیار زیاد برای مواد وارداتی شرکت ( البته به دلیل بالا بودن کیفیت مواد اولیه مالیاتی بیشتر از سایر دوستان پرداخت میکنم ) باید برای صادرات هم عوارض گمرکی زیادی پرداخت کنم، از این رو تا حالا سود زیادی بدست نیاورده ام، حداقل امیدوارم با صادرات کالای با کیفیت از نام ایران دفاع کرده باشم. البته فیلد کاری من روغن هست نه کاغذ اما ظاهرا مشکلات مشترکی در این دو فیلد کاری هست. ممنون